Bezárás    

    DEVELOR Tanácsadó Zrt. 1074 Budapest, Rákóczi út 70-72. Cégjegyzékszám: 01-10-045069

    Mutasd az összes elérhetőséget!
    Lépj kapcsolatba velünk!    
    • Attitűdformálás
    • Vezetés és Menedzsment
    • Ügyfélszolgálat, Értékesítés és Tárgyalástechnika
    • Személyes hatékonyság és Kommunikáció
    • Csapatépítés és Együttműködés
    • Felmérés és Diagnosztika
    • HR tanácsadás és coaching
    • Szolgáltatások

    Szolgáltatásaink és megoldásaink között található

    • Megoldásaink közötti kereséshez gépelj be minimum 3 karaktert.
    Keress szolgáltatásaink között!

    Forrásaink közt található

    • Cikkeink közötti kereséshez gépelj be minimum 3 karaktert.
    Fedezd fel tartalmainkat!

    Asszertivitás – manapság egyre gyakrabban használt szó, egyre fontosabb mögöttes tartalommal. Mit is jelent pontosan és hogyan lehet rá szert tenni? Egyáltalán: fejleszthető az asszertivitás, mint skill? És ha igen, hogyan?

    Asszertivitás jelentése: a szótári definíció 

    Asszertivitás alatt általában azt a tulajdonságot értjük, amikor valaki magabiztosan és határozottan lép fel, anélkül, hogy agresszív lenne. Ha a pontos, lekövethető definíciót keressük, két irányban érdemes elindulnunk.
    Az egyik a nyelvészet, ezen belül a szótárak világa: a legnépszerűbb szószedetek leírásából megtudhatjuk, milyen jelentéssel bír a kifejezés a hétköznapi kommunikációban. A Cambridge Dictionary meghatározása szerint az angol assertiveness kifejezés annyit tesz: egy tulajdonság, amelynek birtokosai magabiztosak, és nem félnek kimondani, amit akarnak, vagy ami gondolnak. A szintén nagy múltú, elismert Merriam-Webster szótár szerint egy asszertív személyt bátor, határozott állítások és viselkedés jellemeznek.

    Asszertivitás a pszichológiában

    Ha azonban a teljes képet szeretnénk látni az asszertivitás jelentése kapcsán, érdemes – az általános szóhasználatnál mélyebbre ásva – a pszichológia tudományában keresni a választ. A népszerű és elismert amerikai szaklap, a Psychology Today a következőképpen írja le:

    “Az asszertivitás szociális készség, amely nagyban alapul a hatékony kommunikáción, miközben tiszteli mások gondolatait és kívánságait. Az asszertív emberek tisztán és tisztelettudóan kommunikálják akaratukat, szükségleteiket, véleményüket és személyes határaikat mások felé. Álláspontjuk sosem kérdéses, bármi is legyen a téma. ”

    A modern pszichológiában széleskörű szakirodalom foglalkozik az asszertivitással: ahogy a fenti idézetből is kiderül, egyszerre jelenti a kritikus gondolkodás egyik módját, és kommunikációs stílust. A 20. század második felétől elsősorban az utóbbi értelmezés dominál: tanulható viselkedési készségként tekintenek rá.

    Mi az asszertív kommunikáció, és milyen előnyökkel jár?

    Ha az asszertivitás jelentése szóba kerül, általában mindenki azonnal az asszertív kommunikációra gondol – hiszen ahogy a fentiek is alátámasztják, egy asszertív ember kvalitásai ezen a területen mutatkoznak meg a legmarkánsabban. A leírások és definíciók alapján már sejthetjük, melyek a legfontosabb elemei – ezért mielőtt bővebben kifejtjük ezeket, röviden arra is kitérünk, mi az asszertív kommunikáció ellentéte.

    Az asszertív kommunikáció két fontos tulajdonsággal helyezkedik szembe: az egyik az agresszió, a másik pedig a passzivitás. Az agresszív kommunikáció nem tiszteli a többi fél személyes határait, egy passzív kommunikátor pedig senkit nem próbál meg befolyásolni, mert retteg a társadalmi, társasági konfliktustól.

    Az asszertív kommunikáció legfontosabb elemei a következők:

    • álláspontunk és érzéseink őszinte, magabiztos képviselete,
    • aktív, értő figyelem, amelyet a többi fél felé tanúsítunk,
    • jogaink és kvalitásaink tudatában kommunikálunk,
    • nem nyomjuk el, de kontrolláljuk az esetleges haragot,
    • képesség olyan kapcsolatok kialakítására és megtartására, amelyek minden fél számára kényelmesek.

    Az asszertivitás jelentése az üzleti életben

    Az asszertív kommunikáció fogalmával nagyon gyakran találkozhatunk az üzleti élet, a vállalati kultúra kontextusában. Ennek oka, hogy számos, üzletben felmerülő szituációban sorsdöntő lehet az asszertív kommunikációs készségek megléte vagy éppen hiánya. Akár üzletkötésről, akár vezetők közös döntéshozásáról, akár azonos vállalati szinten dolgozó kollégák együttműködéséről van szó, jelentősen megkönnyíti a problémamegoldást, az esetleges konfliktushelyzetek kezelését, ha a felek asszertív kommunikációs tréningen vesznek részt.

     

    Szeretnéd az asszertivitás alapelvei mentén fejleszteni vállalatod gyakorlatait és munkavállalóid készségeit?
    Kattints a jobb oldalon található fülre, és vedd fel velünk a kapcsolatot!

    arrow

    Kezeld jól a hibrid kihívásokat!

    Töltsd le a legújabb e-könyvünket, amely már kipróbált tippekkel rendelkezik a hibrid csapatban való működésről!