×

Bezárás   close 
close-popup

Szeretnél többet tudni?

Beszéljünk és alakítsuk ki
a számodra megfelelő megoldást!

    Services menu polygon-open polygon-close
    • Attitűd és hozzáállás
    • Vezetés és menedzsment
    • Ügyfélszolgálat, értékesítés és tárgyalástechnika
    • Személyes hatékonyság és kommunikáció
    • Csapatépítés és együttműködés
    • Felmérés és diagnosztika
    • HR tanácsadás és coaching
    • All services
    Solutions_icon

    Szolgáltatásaink és megoldásaink között található

    • Megoldásaink közötti kereséshez gépelj be minimum 3 karaktert!
    Keress szolgáltatásaink között!
    Resources_icon

    Tartalmaink között található

    • Tartalmaink közötti kereséshez gépelj be minimum 3 karaktert!
    Fedezd fel tartalmainkat!

    Hogyan teremthetünk harmonikus együttműködést a különböző generációk között a munkahelyen? Miért fontos megérteni a generációs különbségek természetét, és hogyan használhatjuk ki ezeket a vállalati siker érdekében? A Develor Café legutóbbi webinárján többek között ezekre a kérdésekre is kerestük a választ. 

    Manapság nem ritka, hogy ugyanazon a munkahelyen, egy csapatban olykor 3-4 generáció is együtt dolgozik. A vállalatok sikeressége épp ezért nagyban múlik azon is, hogy a különféle generációk tagjai milyen minőségben tudnak egymással együttműködni, mennyire mély az elköteleződésük a munkahelyük, a csapatuk és munkakörük iránt. A generációs különbségek okozhatnak fejtörést a HR szakembereknek és cégvezetőknek – de az esetleges problémákon felül akár többféle és irányú fejlődési lehetőséget is rejthetnek!

    Miért fontos a generációs különbségek témája?

    A DEVELOR Café legutóbbi webinárja – amelyet Csirmaz Nándor senior tréner és Karsai Mónika tréner vezetett -, a generációs különbségekre fókuszált, hiszen a téma aktualitása és fontossága napjainkban különösen nagy. A generációk közötti együttműködés az elmúlt évtizedekben jelentős változásokon ment keresztül.

    Míg korábban több lehetőség adódott a személyes találkozásokra, napjainkban a távmunka és home office elterjedése miatt ezek a lehetőségek csökkentek. Ennek ellenére az együttműködés jelentősége tovább nőtt, hiszen a munkafolyamatok hatékonysága és a csapatok közötti harmónia kulcsfontosságúvá vált.

    generációs különbségek a munkahelyen

    Mik a legfőbb generációs különbségek és jellegzetességek?

    Jelenleg a munkapiacon jelenlévő generációk a baby boomerek, az X, az Y és a Z generáció tagjai közül kerülnek ki. Sokat taglalt téma, hogy az egyes generációkra milyen tulajdonságok jellemzőek leginkább, ezért itt most csak pár pontban foglalnánk össze ezek közül a legfontosabbakat.

    1. Baby Boomerek:

      • Lojálisak, a család és a munka előtérben van.
      • Erős hierarchiában hisznek, tisztelik az idősebbeket.
      • Fontos számukra a tapasztalat és a hosszú távú gondolkodás.
    2. X generáció:

      • Maximalisták és önállók, nehezen delegálnak.
      • Fontos számukra a networking és a személyes találkozás.
      • Rugalmasság és autonómia jellemzi őket.
    3. Y generáció:

      • Énközpontúak, erős online jelenlét.
      • Azonnali visszajelzést és motiváló feladatokat igényelnek.
      • Rugalmasak és nyitottak az újításokra.
    4. Z generáció:

      • Digitális bennszülöttek, fontos számukra az élmény és a választási lehetőség.
      • Rugalmas munkaidőt és értelmes munkát igényelnek.
      • Nem tolerálják a diszkriminációt és az etikátlanságot.

    A generációs konfliktusok okai és kezelése a munkahelyen

    A generációs különbségek okozhatnak konfliktusokat, melyek gyakran az elfogadás, megértés és tudás hiányából erednek. Minden generációnak megvan a saját értékrendszere, amit fontos megérteni és a helyén kezelni. Az Z generáció tudása és gondolkodása nagyban eltér a Baby Boomer, X vagy Y generációtól, ez pedig gyakran feszültségekhez vezethet.

    A hatékony együttműködés kulcsa a megismerés és megértés. Ugyanakkor a Z generáció sokszor olyan, mint egy lakmuszpapír. Világosan jelzik a szervezeti diszfunkciókat és hiányosságokat. Erősen csökkenő elkötelezettséggel és teljesítménnyel válaszolnak, ha hiányoznak a tiszta elvárások. Továbbá az is konfliktushoz vezethet, ha a céges kultúrának nem része az autonómia, az innováció,  vagy ha nem rendszeres a teljesítményértékelés, a hatékony kommunikáció és a pszichológiai biztonság.

    Együttműködés a generációs különbségek árnyékában? Nem lehetetlen!

    A generációk közötti együttműködés javítására a webináron több gyakorlati tippet és stratégiát is bemutattunk:

    1. Megismerés és megértés: A generációk közötti konfliktusok csökkenthetők, ha ismerjük és megértjük egymást. Ehhez érdemes közös projekteket adni, illetve csapatépítőkön lehetőséget adni arra, hogy a különféle generációk tagjai közelebb kerülhessenek egymáshoz.
    2. Bűnbakképzés elkerülése: Problémát okozhat, ha hiányoznak a tiszta elvárások, megfelelő visszajelzések, működő értékek és célok, autonómia, innováció, teljesítményértékelés, hatékony kommunikáció és pszichológiai biztonság. A vezető felelőssége, hogy ezek a csapat minden tagja számára világosak, egyértelműek és elérhetőek legyenek.
    3. Csapatépítés: Ahhoz, hogy valódi csapat jöjjön létre, szükség van az összekovácsolódásra a közös értékek, akciók és szociális konstrukciók mentén.

    Hogyan vezethető hatékonyan az Y és a Z generáció?

    A GenZ tagjai már most is ott vannak a munkahelyeken, de hamarosan kifejezetten nagy létszámban lépnek majd be a munkaerőpiacra. Ezért kiemelten fontos, hogy az igényeik addigra jól ismertek legyenek a jövő munkáltatói számára is. Ez az a generáció, aminek az értelmes és fejlődési lehetőséget kínáló munka, a rugalmas munkakörnyezet, a diszkriminációmentes és etikus munkavégzés az alapvető elvárásai.

    A fentiek mellett fontos tudni, hogy a fiatalabb generációk – mind az Y, mind a Z tagjaira igaz -, hatékony vezetéséhez elengedhetetlen az őszinte, hiteles és emberi vezetők jelenléte, akik példát mutatnak a csapatuknak. Nem a vezető vállapján lévő csillagokat vagy az online térben pillanatok alatt elérhető tudását tisztelik, hanem az őszinteségét és sebezhetőségének felvállalását. Fontos továbbá, hogy számukra is biztosítsuk az intelligens hibázás kereteit és a sűrű, akár mikro visszajelzéseket.

    Ugyanakkor a Z generációnak nemcsak a feedback fontos, nagyra értékelik a feedforward gyakorlását is. Ez a visszajelzés egy olyan formája, ami nem a múltbeli teljesítményt értékeli, hanem a jövőbeli lehetőségekre és a fejlesztési területekre koncentrál. Ez sokkal pozitívabb és konstruktívabb megközelítés, mint a megszokott feedback kultúra, mivel az egyén jövőbeni viselkedésére és eredményeire összpontosít, nem pedig a múltbeli hibákra. Hiszen ha egy vezető feedforwardot ad egy munkatársának, akkor az arra összpontosíthat, hogy a jövőben hogyan teljesíthet még jobban és milyen konkrét lépéseket tehet a fejlődés érdekében.

    A generációs különbségek nemcsak konfliktusokat, de óriási lehetőségeket is rejtenek magukban. A siker kulcsa az elfogadás, megértés és az együttműködés, ami elősegítheti a harmonikus és hatékony munkakörnyezet kialakítását. A DEVELOR Café webinárja arra világított rá, hogy bár minden generációnak megvannak a maga erősségei és gyengeségei, ezek megfelelő kezelésével nagyszerű eredmények, dinamikus fejlődés érhető el a munkahelyeken.

    down

    Vedd fel velünk a kapcsolatot!

    Kapcsolódó megoldások