×

Bezárás   close 
close-popup

Szeretnél többet tudni?

Beszéljünk és alakítsuk ki
a számodra megfelelő megoldást!

    Services menu polygon-open polygon-close
    • Attitűd és hozzáállás
    • Vezetés és menedzsment
    • Ügyfélszolgálat, értékesítés és tárgyalástechnika
    • Személyes hatékonyság és kommunikáció
    • Csapatépítés és együttműködés
    • Felmérés és diagnosztika
    • HR tanácsadás és coaching
    • All services
    Solutions_icon

    Szolgáltatásaink és megoldásaink között található

    • Megoldásaink közötti kereséshez gépelj be minimum 3 karaktert!
    Keress szolgáltatásaink között!
    Resources_icon

    Tartalmaink között található

    • Tartalmaink közötti kereséshez gépelj be minimum 3 karaktert!
    Fedezd fel tartalmainkat!

    Mennyire osztják meg munkatársaid szabadon az ötleteiket? Ha a kollégáid nem szólalnak meg, amikor észrevesznek valamit, amit érdemes lenne megvitatni, előfordulhat, hogy ennek oka a pszichológiai biztonság hiánya a csapatodban. 

    A pszichológiai biztonság a munkahelyek szuperereje lehet, ha megfelelően megalapozzák és ápolják. Ahogy Csirmaz Nándor senior tréner és Szabó Zsófia képzés-fejlesztési tanácsadó a Develor legutóbbi „Pszichológiai biztonság a folyamatosan változó környezetben” című webinárján kiemelték, a pszichológiai biztonság olyan környezetet jelent, ahol mindenki bátran megoszthatja ötleteit, kérdéseit és hibáit, anélkül, hogy félne a megszégyenítéstől vagy a megtorlástól. 

    Az ilyen légkör nemcsak növeli a munkatársak elkötelezettségét, de elősegíti az innovációt, a tanulást és a közös problémamegoldást is.

    pszichológiai biztonság webinár hibakultúra vezetőképzés

    Mi történik, ha nincs pszichológiai biztonság?

    A pszichológiai biztonság hiánya számos negatív következménnyel járhat: 

    • a kollégák kerülik a hibák bevallását,
    • félnek új ötletekkel előállni,
    • és inkább csendben maradnak, még akkor is, ha tudják, hogy valami nem vagy nem jól működik.

    Ilyen esetekben a munkahelyi innováció elmarad, a tanulási-fejlődési folyamatok pedig lelassulnak, miközben nő az elkövetett hibák száma, amiket senki sem korrigál. Az eredmény? Egy vállalat, ami stagnál és így nem képes lépést tartani a versenytársakkal!

    A jó hibakultúra alapjai: alapvető, összetett és intelligens hibák

    A webináron bemutatott három fő hibatípus segít megérteni, hogyan kezeljük a hibákat, és hogyan építsük be a tanulságokat a munkafolyamatokba.

    • Alapvető hiba: ismert probléma okozza, ami könnyedén kezelhető és javítható. Érdemes ezeket a hibákat egy dokumentumban rögzíteni, így mások is tanulhatnak belőlük és a jövőben könnyebben elkerülhetik ezeket. A rendszeres visszajelzés és gyakorlati tréningek is segítenek, hogy az alapvető hibák előfordulása csökkenjen.
    • Összetett hiba: ezt a fajta hibát különféle tényezők együttes hatása okozza, ami az összefüggések megértését igényli. Akkor találkozhatunk ilyen hibával, ha a folyamatok közötti kapcsolatokat nem látjuk át. Ezeknél a hibáknál fontos a mélyreható elemzés és a csapat szintű együttműködés a megértéshez. A gyökérok elemzés (root cause analysis) kulcsfontosságú, hiszen ez segít feltárni a különböző tényezők közötti kapcsolódásokat. A hiba összetevőinek megértése után lehet átláthatóbbá tenni a folyamatokat, és szorosan követni a kapcsolódó területeket.
    • Intelligens hiba: új területek felfedezése során jelenik meg és értékes tanulási lehetőséget kínál. Ez az a hibatípus, ami a legnagyobb potenciált rejti magában az innováció szempontjából! Fontos, hogy ilyen esetben ne a hibát magát, hanem a fejlődési lehetőséget emeljük ki, ezért érdemes olyan visszajelzési fórumot teremteni, ahol a csapat szabadon beszélhet róluk.

    pszichológiai biztonság webinár hibakultúra vezetőképzés 02

    Ahogy az előadóink hangsúlyozták, ha képesek vagyunk megérteni és megfelelően kezelni ezeket a hibákat, elősegíthetjük a folyamatos fejlődést. A retrospektív meetingek például kitűnő lehetőséget nyújtanak a tanulásra és a hibák értékelésére, ahol a következő három kérdést vizsgáljuk:

    • Mit kezdjünk el?
    • Mit folytassunk?
    • Mit hagyjunk abba?

    Az ilyen strukturált visszatekintés segít a csapatoknak abban, hogy folyamatosan javítsák működésüket és az intelligens hibák építő tapasztalatokká váljanak!

    A pszichológiai biztonság alapvető feltétele a hatékony munkának!

    A webináron alapvetésként hangzott el az az állítás, hogy a pszichológiai biztonság nem egy luxus, hanem alapvető feltétele a hatékony munkának. A hibák elfogadása és kezelése hozzájárulhat a dolgozók elkötelezettségéhez, és hosszú távon elősegíti a munkáltatói márka építését is. Így aztán a pszichológiai biztonság nemcsak a munkahelyi elkötelezettség egyik kulcsfontosságú összetevője, de a fenntartható üzleti siker alapja is.

    Hogyan érhetjük el a pszichológiai biztonságot?

    Az első lépés mindenképpen az, hogy vezetőként olyan légkört teremtsünk, ahol a munkatársak tisztában vannak vele, hogy egy hiba nem lesz végzetes hatással az értékelésükre vagy a jövőbeli lehetőségeikre. Ehelyett a hibákra úgy tekinthetünk, mint értékes fejlődési lehetőségekre. Az empatikus vezetés és a nyitott kommunikáció alapvető elemei ennek a folyamatnak. Érdemes továbbá hangsúlyt fektetni az olyan tréningekre és workshopokra, ahol a pszichológiai biztonság és a hibakultúra áll a középpontban.

    Ha érdekel, hogyan alakítható ki hatékony hibakultúra a vállalatodnál, vagy szeretnél többet megtudni a pszichológiai biztonság megteremtésének technikáiról, lépj velünk kapcsolatba!

    down

    Vedd fel velünk a kapcsolatot!