Fontos megértenünk, mi a coaching jelentése, hiszen maga a coaching a vállalati kultúrában kulcsszerepet játszik azzal, hogy segít az egyéni hatékonyság fejlesztésében. De vajon mi mindenben segíthet még a coaching ezen túl? Pozitívan hathat például a teljesítmény növekedésére, a konfliktusok kezelésére és hozzájárul ahhoz is, hogy a munkatársak motiváltabbak és elkötelezettebbek legyenek. Épp ezért a coaching nem luxus egy szervezet életében!
A coaching jelentése
A coaching esetében egy olyan szakmai partnerségről beszélünk, aminek során a résztvevő egy coach segítségével új ismereteket szerez, elmélyíti már meglévő tudását, fejleszti kreatív megközelítéseit, javítja munkavégzését és teljesítményét. Ez pedig nemcsak szakmai sikerekhez vezet, de sokszor a magánélet minőségének javulásához is.
A coaching folyamata során minden egyes alkalommal az ügyfél határozza meg a beszélgetés irányát, amit a coach figyelmesen hallgat. Ezt követően pedig segít a coachee-nek a megoldás felé vezető úton.
Miben nyújt segítséget a coaching?
- Személyes fejlődés: A coaching segítsokan az ügyfélnek felfedezni és kiaknázni saját képességeit, erősségeit és lehetőségeit. A résztvevő a folyamat során jobban megismerheti önmagát, és fejlődhet azokon a területeken, ahol szükséges.
- Célok elérés: A vezetői coaching célja lehet az is, hogy a résztvevő elérje a meghatározott szakmai céljait. A coach a folyamat elején segít kidolgozni ezeket a célokat, és eszközöket mutat azok eléréséhez.
- Önismeret: Lehetőséget nyújt az önismeret mélyítésére és a személyes fejlődés útján való haladásra.
- Teljesítmény növelés: Az üzleti vagy szakmai coaching mindig a teljesítmény javítását célozza meg. A szakember segít azokon a területeken fejlődni, ahol szükség van, így támogatja a hatékonyabb munkavégzést.
- Konfliktuskezelés: A coaching jól alkalmazható a konfliktuskezelés elsajátítására, az asszertív kommunikáció fejlesztésére, így pedig az emberi kapcsolatok javítására is.
Félreértések a coaching jelentése kapcsán
Sokan hiszik, hogy a coach minden problémáját megoldja. Pedig a coachingnak is megvannak a maga korlátai. A coach nem terapeuta, nem karrier mentor és nem tréner. A coach egy útitárs, aki segít az önismeretben, célok kitűzésében és az oda vezető út megtervezésében. A folyamatot az a hit alapozza meg, hogy minden coachee, ügyfél ismeri leginkább a saját problémáira a megoldást.
A coaching folyamata
Mivel minden ügyfél igénye és helyzete különböző, ezért természetesen a coaching folyamata is eltérő lehet. A Develor coaching folyamatai minden esetben személyre szabottak, ezért nálunk szinte nem létezik két egyforma megoldás. Általánosságban azonban bemutatjuk a folyamat lényegét.
Az első találkozás – összhang és célok
Az első találkozás során a coach és az ügyfél megismerkednek egymással, és közös nevezőre jutnak a megoldandó probléma tekintetében. Ebben a fázisban kiderül, hogy van-e megfelelő szakmai összhang, és hogy a coach képes-e segíteni az ügyfélnek. Részletezik az alapelveket és a coaching folyamat lebonyolításának módját.
Jelen helyzet feltárása
Az elérni kívánt cél felé vezető út első lépésében azonosítani kell azokat a gátló tényezőket és negatív gondolati mintákat, amelyek megakadályozzák az ügyfelet abban, hogy elérje a kitűzött célt. Gyakran már az ilyen felismerések önmagukban csökkentik a félelmeket, és könnyebbé teszik az akadályokat. Emellett a coach is kínál módszereket és eszközöket ezen akadályok leküzdésére.
A megoldási lehetőségek
Összegyűjtjük az összes potenciális megoldási lehetőséget. Ebben a folyamatban olykor még a kezdetben lehetetlennek tűnő alternatívákat is érdemes figyelembe venni, mivel kreatív módosításokkal ezek is megvalósíthatóvá válhatnak.
A megoldás kidolgozása
A felvázolt alternatívák közül fontos kiválasztani azt, ami mellett az ügyfél teljes elköteleződéssel tud továbbhaladni.
A megvalósítás
Ebben a szakaszban kiemelkedően fontos a folyamatos nyomon követés, valamint az, hogy a coach mindig támogassa-motiválja az ügyfelet, és segítse őt a felmerülő nehézségek leküzdésében.
Coaching szemléletű vezetés? Ezért van rá szükség!
A coaching szemléletű vezetés egy olyan vezetési stílus, amiben a vezető nem csupán irányít, de támogatja és fejleszti is a csapattagokat. A coaching szemléletű vezetés során a vezető törekszik arra, hogy segítse a csapat tagjait saját potenciáljuk teljes kibontakoztatásában és támogatja őket a céljaik elérésében, a fejlődésben.
Egy ilyen típusú vezető:
- Kérdéseket tesz fel: Nemcsak megmondja, mit kell tenniük a csapattagoknak, hanem rávezeti őket a megoldásra, így fejleszti a gondolkodásukat és az önálló döntéshozatal képességüket.
- Hallgat és megért: Fontosnak tartja, hogy megértse a csapattagok gondolatait, problémáit és javaslatait. Arra törekszik, hogy ezeket az információkat figyelembe vegye a döntéshozatal során.
- Visszajelzést ad: Nemcsak a hibákat hangsúlyozza, hanem a pozitívumokat is felismeri és megerősíti, miközben konstruktív visszajelzést ad a fejlődési lehetőségekről.
- Támogatja a fejlődést: A coaching szemléletű vezető arra törekszik, hogy segítse a csapattagokat szakmai és személyes fejlődésükben. Például képzéseket, mentorálást vagy más támogatási lehetőségeket biztosít számukra.
- Empatikus: Képes azonosulni a csapattagok szükségleteivel, és ezekre figyelemmel van a döntései és a kommunikációja során is.
Összességében a coaching szemléletű vezető segít abban, hogy a csapat tagjai motiváltak,elkötelezettek legyenek és hozzájárul a hosszú távú fejlődéshez.
Ha Te is szeretnéd fejleszteni saját képességeidet, akkor keress minket bizalommal!
Témák
A jövő vezetői készségeiKezeld jól a hibrid kihívásokat!
Töltsd le a legújabb e-könyvünket, amely már kipróbált tippekkel rendelkezik a hibrid csapatban való működésről!