Gondolkoztál már azon, milyen munkafolyamatokban tudnád használni a mesterséges intelligenciát? Mi hogyan alakulna át, gyorsulna fel, lenne könnyebb, ha tudatosan és biztonságosan dolgozna a kezed alá az AI? Tartasz tőle? Azért tartasz tőle, mert nem használtad még sosem, vagy azért, mert úgy érzed, elveszíted a munkád, ha kiderül, hogy mennyi feladatot tud elvégezni tökéletesen az MI? A nemrégiben megtartott webinárunkon – Innovatív munkahelyek: az AI használata a szervezetekben a siker érdekében! címmel Greff Réka és Faniszló Norbert előadásában- már a rendezvény elején kirajzolódott az a kettősség, ahogy a manapság egyre gyorsabban terjedő és egyre nagyobb teret hódító mesterséges intelligenciával szemben érzünk.
A webinár elején a résztvevők ugyanis egy feladatban 3 szóban jellemezték, hogyan éreznek az életünket alapjaiban átformáló technológiával és az AI használata kapcsán. Itt sokan válaszoltak olyan szavakkal, hogy izgalmas, lehetőség vagy épp kíváncsiság, de rögtön megjelentek a félelmetes, idegen, kiszámíthatatlan és túlértékelt kifejezések is.
Amikor arra kérdeztünk rá a webinár során, hogy vajon milyen hatással lesz a résztvevők szerint az AI használata a mindennapi életünkre a következő évtizedben, a válaszokban ott is megjelent némi félelem és bizonytalanság, bár a többség alapvetően pozitívan tekint a jövőbe. A milyen hatással lesz az AI a saját munkakörödre kérdésünkre a többség egyértelműen azt felelte, hogy erős vagy maximális hatásra számít.
A mesterséges intelligencia valójában már jó ideje velünk van, része a mindennapjainknak – sokszor anélkül, hogy észrevennénk a jelenlétét. Gondoljunk csak azokra a hírolvasó AI algoritmusokra, amelyek az érdeklődésünknek megfelelő tartalmakat mutatják meg nekünk. Vagy jusson eszünkbe a biometrikus azonosítás, amikor a telefonunkat az arcunkkal oldjuk fel, esetleg a levelezéseinket meggyorsító prediktív szövegbevitel, a papír térképeket már feleslegessé tevő navigáció, az AI alapú asszisztensek, mint Siri, vagy akár a streaming szolgáltatók, ahol az aktuálisan kedvenc sorozatunkat nézzük minden este.
A mostani AI hype onnan datálódik, hogy 2022-ben a Chat GPT megjelenése demokratizálta az AI felhasználását – vagyis ma már bárki, előzetes programozói ismeretek nélkül, akár ingyenesen is tudja ezt a technológiát használni. Az AI fejlődése elképesztő tempóban zajlik – ha csak a fent említett Chat GPT-t vesszük, röpke 4 hónap alatt ötszázszorosára nőtt a paraméterek száma. Ez persze megint lehet ijesztő, de nézhetjük úgy is, milyen mennyiségű új lehetőséget tartogat számunkra!
Nem a mesterséges intelligencia fogja elvenni a munkánkat
Ez a hihetetlen tempójú fejlődés magában hordozza azt a valós veszélyt, hogy aki lemarad, az valóban lemarad. És elsősorban nem azért, mert maga a mesterséges intelligencia váltaná ki egy-egy adott ember állását. Persze, lehet ilyenre is példa, de ha belegondolunk, ma már ritkán találkozunk vándorüvegessel, teknővájóval vagy szénégetővel is. Viszont az elmúlt 20 évben eléggé sok IT szakember, online újságíró, videószerkesztő vagy social media szakemberünk lett. Az állások, szakmák, hivatások evolúciója ugyanúgy folyamatos, mint a biológiai.
A szupererő nem magában, az AI-ban rejlik, hanem abban a munkatársban, aki képes hatékonyan használni a mesterséges intelligenciát. Ez olyan komoly versenyelőnyt jelent majd a jövőben, amit nehéz lesz behoznia azoknak, akik berzenkednek az AI használatától.
Az ilyen AI használó munkavállalók fogják a vállalatok számára is versenyelőnyt jelenteni. Hiszen az egyes cégek az ő segítségükkel tudnak majd gyorsabban, olcsóbban és produktívabban optimalizálni a folyamataikon vagy olyan szolgáltatásokat adni a potenciális ügyfeleiknek, amit a mesterséges intelligencia lehetőségeit nem használó cégek nem lesznek képesek.
Alapvető ismeretekre van szükség minden szervezetben az AI használata kapcsán
Manapság elengedhetetlen egy alapvető megértés az AI világáról, és egyre elengedhetetlenebb az is, hogy minél szélesebb tájékozottságot szerezzünk mielőbb erről a területről. Aki szeretne innovatív és minél hatékonyabb lenni, annak nem árt egy mindset, gondolkodásmódbeli változáson is keresztülmennie a mesterséges intelligenciával kapcsolatban.
Hogy ezt minél hatékonyabban tudjuk megtenni, a webináron végigvettük a mesterséges intelligencia fejlődését az ANI-tól – azaz a szűk mesterséges intelligenciától kezdve az AGI-n, vagyis az általános mesterséges intelligencián keresztül egészen az ASI-ig – a mesterséges szuperintelligenciáig. Talán megnyugtató, hogy jelenleg még csak az ANI korát éljük, és vélhetően a következő 5-10 évben is még ebben maradunk.
Mindeközben rengeteg tévhit él már most az mesterséges intelligenciával kapcsolatban. Csak hogy az egyik leggyakoribbat említsük, ami a webináron is elhangzott: az AI használata a munka 90%-át leveszi majd a vállunkról. Nos, az emberre továbbra is szükség lesz, a mesterséges intelligencia ugyanis nem helyettünk dolgozik, hanem velünk, az ember munkáját segítve teszi majd a dolgát. Az a 90% valójában úgy 40-50% körül lehet majd reálisan a megfelelő eszközök használatával – már ha az ember megőrzi a rugalmasságát és adaptibilitását a jövőben is.
Már jön az uniós AI szabályozás
Aki esetleg az AI használata kapcsán a jogi következményektől tart, annak jó hír, hogy várhatóan 2024. május végén érkezik az ezzel kapcsolatos uniós szabályozás. Ennek pontos részletei most még nem ismertek, de egészen biztosan ki fog terjedni az adatbiztonság és az adatvédelem kérdéskörére is, vagyis az érzékeny adatok védelme a jogalkotók számára ebben is elsődleges szempont. Ez különösen a cégek esetében lesz fontos szempont, ahol az egyes AI eszközök bevezetésekor ez is egy megfontolandó szempont lehet. Hiszen a vállalatok esetében nemcsak az IT szegmens tudja majd hatékonyan használni ezt a technológiát. Akár a marketing, ügyfélszolgálat, sales, HR területeken is jól hasznosíthatók lesznek – vagy már most is azok – a különféle AI eszközök.
Hogyan segítheti a munkát az AI használata?
A generatív AI már most is számtalan módon és eszközzel segítheti a mindennapos munkavégzést. Léteznek szöveg, kép, videó, audió, bot és kód generáló eszközök, amelyekkel például a marketing terület esetén a tartalomgyártási folyamatok rendkívüli módon felgyorsíthatók, de akár egy adott célcsoport meghatározásában vagy stratégia kialakításában is segíthet az AI használata. A HR esetében például az ideális munkavállalói persona kialakításában, a vele való kommunikációs stílus és felület megválasztásában is nagyon sok támogatást kaphatunk a mesterséges intelligenciától. Mindemellett természetesen a közép- és felsővezetők esetében is számtalan lehetőséget nyújt az AI, a példamutatás miatt pedig kiemelten fontossá válhat, hogy ez a réteg miként követi le a digitalizációs forradalom tempóját.
Hogyan segíthet nektek az AI szemléletformálásban a Develor?
Mindenképpen testreszabottan. AI Mindset workshopunk során olyan modulokat állítanunk össze, ami kifejezetten nektek, a ti működéseteknek megfelelő, ami nektek segít és amivel ti értek el eredményt. Ez nemcsak az MI-vel kapcsolatos szemléletformálásra igaz, de arra is, hogy mik azok a pontok a különböző munkaterületeken, amiken érdemes a kollégáknak megtanulni a mesterséges intelligencia valamelyik szoftver használatát. Vagyis a szemléletformálás mellett a személyes hatékonyság növelésében tudunk változást hozni. Érdekes lehet számotokra? Keressetek minket bizalommal!
Kezeld jól a hibrid kihívásokat!
Töltsd le a legújabb e-könyvünket, amely már kipróbált tippekkel rendelkezik a hibrid csapatban való működésről!